هيتساوي

كـــــــــــل عام وانتم بخير .. رمضان كريم
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 أمثال سياسيه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mido
مشرف منتديات تسالي
مشرف منتديات تسالي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 88
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 23/11/2008

مُساهمةموضوع: أمثال سياسيه   الأحد نوفمبر 23, 2008 9:47 am

شوية امثلة توضح وتؤكد الاحوال السياسيه للوطن العربى وخاصة
ام الدنــيــا مـــــــــصــــــــر

س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم
س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه


س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس


س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب


س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى
س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه


س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك


س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب


س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى


س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى


س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله


س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع
س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب
س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك
و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

من خاف سلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.zorpia.com/midolegend
MoNy
المدير العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 796
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 20/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أمثال سياسيه   الإثنين نوفمبر 24, 2008 6:50 am

rolling on the floor ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بجد فظيعه

وشر البالية ما يضحك

بس خلي بالك أحتمال يتقبض علينا وانا مع اول قلم هقول اسمك Angel
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.zorpia.com/candycnariya
mido
مشرف منتديات تسالي
مشرف منتديات تسالي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 88
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 23/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أمثال سياسيه   الإثنين نوفمبر 24, 2008 9:12 am

هههههههههههههههههههههههههههههه
هو المنتدي متراقب ولا ايه
لا خلاص انا هشيل الليله لوحدي
بس متنسونيش في العيش والحلاوه
هههههههههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.zorpia.com/midolegend
MoNy
المدير العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 796
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 20/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أمثال سياسيه   الإثنين نوفمبر 24, 2008 9:53 am

pirate* أيوا متراقب طبعآ هههههههههههههههههه موش في بنات كتير ماشاء الله

هههههههههههههههههههههه والله انا هعمل أحصائيه كمان شهر واشو فى قد ايه بنانيت confused
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.zorpia.com/candycnariya
QQ Ana
مشرفة قسم الشعر والآدب المكتوب
مشرفة قسم الشعر والآدب المكتوب
avatar

انثى
عدد الرسائل : 82
تاريخ التسجيل : 22/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أمثال سياسيه   الإثنين نوفمبر 24, 2008 6:04 pm

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

nice topic ;)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
mido
مشرف منتديات تسالي
مشرف منتديات تسالي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 88
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 23/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أمثال سياسيه   الإثنين نوفمبر 24, 2008 10:53 pm

MoNy كتب:
pirate* أيوا متراقب طبعآ هههههههههههههههههه موش في بنات كتير ماشاء الله

هههههههههههههههههههههه والله انا هعمل أحصائيه كمان شهر واشو فى قد ايه بنانيت confused

ايه الاحصائيات دي
طب واحنا مفيش احصائيات لينا ولا ايه
مش هتعملول لينا تعداد
هههههههههههههههههههههههههه batting eyelashes winks smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.zorpia.com/midolegend
 
أمثال سياسيه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
هيتساوي :: ,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸-(_(¯`·._.·[ منتديات تسالي ]·._.·´¯)_)-,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸ :: ಞ قسم النكت والفرفشه ಞ-
انتقل الى: